Wybieramy lokal na wesele 2017rok

Wybór sali na wesele jest jedną z najważniejszych rzeczy, od której powinniśmy zacząć przygotowania. Choć rynek restauracyjny w Polsce jest rozbudowany i ma nam do zaproponowania naprawdę wiele, trzeba liczyć się z tym, że lokale są zwykle zarezerwowane nawet do dwóch lat naprzód. Dlatego, jeśli zdecydowaliśmy się na ślub i marzymy o konkretnym terminie, nie ma na co czekać- należy zrobić spis potencjalnych obiektów, którymi bylibyśmy zainteresowani, dowiedzieć się, czym kierować się przy wyborze idealnej weselnej sali, jakie pytania zadać managerowi obiektu i zacząć działać. Im wcześniej zaczniemy poszukiwania, tym bardziej wzrosną nasze szanse na znalezienie interesującego nas lokalu. Pamiętajcie, że pośpiech nie jest wskazany. Należy dokładnie sprawdzić rynkową ofertę i wybrać taką, która odpowiada nam w każdym szczególe.

Rozmiar ma znaczenie

Choć często próbuje się nas przekonać, że rozmiar wcale nie jest najważniejszy, w przypadku wyboru sali weselnej, ta reguła z pewnością nie obowiązuje. Wielkość obiektu ma kluczowe znaczenie, ponieważ decyduje o tym, czy możemy go w ogóle brać pod uwagę. Jeśli chcemy zaprosić 100 osób na wesele, sala przeznaczona na 60 gości, jest zdecydowanie za mała. Dodatkowo trzeba wziąć pod uwagę miejsce dla obsługi, zespołu, fotografa i kamerzysty. Nie należy jednak z rozmiarem przesadzać- sala na 150 osób, jeśli zaproszonych jest 90, to również nie jest dobry pomysł. Można wtedy odnieść wrażenie, że lokal jest pusty i nikt się nie bawi, a kamera i aparat zamiast ludzi, ujmować będzie pustą przestrzeń. Pamiętać trzeba, że paradoksalnie troszkę mniejsza sala jest lepsza niż za duża. Ładniej wygląda na zdjęciach (szczególnie, jeśli chodzi o zapełniony parkiet). Także efekty świetlne korzystniej prezentują się w małych pomieszczeniach.

Liczy się wnętrze

Wnętrze obiektu także jest bardzo ważne, o czym nie trzeba nikogo przekonywać. Większość z nas jest wzrokowcami, dlatego na pierwszy rzut oka, oceniamy salę po wyglądzie. Czym kierować się przy aspekcie wizualnym lokalu? Pomijając podstawowe rzeczy, czyli czystość, schludność i ogólne wrażenie, dobrze by było, gdyby obiekt pasował do ogólnej oprawy naszego ślubu. Jest to szczególnie ważne, jeśli przyjęcie ma jakiś motyw przewodni (góralski, wiejski, romantyczny). W tym przypadku zgranie wszystkich szczegółów jest sprawą kluczową. Na plus sali działają dodatkowe ozdoby. Szczególnym atutem są lustra- odbijające się w nich światło, daje naprawdę niezwykłe efekty. Również obrazy, zdjęcia, ciekawe ozdoby na ścianach to przedmioty, które budują klimat i świetnie wyglądają na ślubnych fotografiach.

Koszty wynajęcia

Przy wyborze sali weselnej kluczową kwestią są również finanse. Większość Młodych Par jest zgodna co do tego, że im niższa cena, tym bardziej są skłonni zdecydować się na dany lokal. Najczęstszy błąd wśród przyszłych małżonków polega na tym, że porównując ceny w restauracjach, biorą pod uwagę jedynie koszt tzw. talerzyka, czyli kwoty, którą trzeba zapłacić za jedną osobę. Cała wadliwość tego sposobu polega na tym, że często właściciele lokalu w tym koszcie uwzględniają również dodatkowe usługi, takie jak: dekoracja sali, słodycze i ciasta, parking dla gości, alkohol. Inni tego nie robią. Dlatego po dokładnym zliczeniu wszystkich cen, może okazać się, że restauracja, która wydawała się najtańsza, w ogólnym rozrachunku jest jedną z droższych, bo nie uwzględnia rzeczy, za które w innych obiektach nie trzeba dodatkowo płacić. Istotną kwestią jest również sprawa alkoholu. Najczęściej Młode Pary nie decydują się na jego zakup w lokalu, tylko w hurtowniach lub sklepach, ponieważ wtedy koszt jest niższy. Dlatego niektórzy właściciele pobierają tzw. korkowe, czyli opłatę za wniesienie alkoholu na teren obiektu. Coraz częściej się od tego odchodzi, niemniej ciągle można spotkać miejsca, gdzie jest to praktykowane. Należy o to spytać wcześniej, bo ta kwestia może okazać się kluczową przy dokonywaniu ostatecznego wyboru.

Lokalizacja obiektu

Lokalizacja jest także ważnym tematem, który należy przemyśleć. Zdarza się, że sala, która jest według nas idealna i odpowiada nam cenowo, jest oddalona od kościoła lub USC o 100 km. Co wtedy? Oczywiście, można się na nią zdecydować, jednak warto się nad tym zastanowić. Droga z miejsca ceremonii do lokalu powinna być jak najkrótsza. Zbyt dużo kilometrów sprawi jedynie, że goście będą zmęczeni i nie będą mieli siły na dalszą zabawę. Musimy być również przygotowani na to, że jesteśmy zobowiązani w takim przypadku zorganizować zaproszonym transport. Najlepiej jest to zrobić, wynajmując autobus lub autokar. Są to jednak dodatkowe koszty, które mogą nadszarpnąć nasz budżet.

Klimatyzacja i noclegi

Bardzo dużo osób pomija kwestię klimatyzacji. To niedobrze, zwłaszcza w przypadku, gdy nasz ślub odbywa się latem. Nie ma nic gorszego, kiedy upał panuje zarówno na dworze, jak i na sali, a goście, zamiast się bawić, siedzą znużeni przy stołach i szukają sposobu na ochłodzenie. Klimatyzacja powinna znajdować się w wybranym przez nas lokalu także dlatego, że alkohol, który nie jest trzymany i spożywany w odpowiedniej temperaturze, może zaszkodzić gościom. Każdy z nas zapewne widział skutki tego, co dzieje się z człowiekiem, który spożywał napoje procentowe podczas upału. Lepiej nie dopuścić do takiej sytuacji podczas wesela. Oprócz klimatyzacji warto też zapytać o nocleg. Jest to punkt, który powinniśmy przemyśleć zwłaszcza w momencie, kiedy znaczna część zaproszonych pochodzi z daleka. Wtedy jesteśmy zobowiązani zapewnić im nocleg (a także go sfinansować- jeśli nie ma możliwości zapłacenia za gości, należy ich o tym powiadomić przed ślubem). Dlatego warto dowiedzieć się wcześniej, czy jest możliwość wynajęcia pokoi oraz, czy wybrany przez nas lokal zapewnia w takiej sytuacji rabat. Wiele właścicieli decyduje się na taki krok, ponieważ jest to miły gest w stronę klientów, którzy korzystają z ich usług.

Pytania, które warto zadać właścicielowi/managerowi obiektu

Idąc na spotkanie, podczas którego będziemy oglądać salę, warto mieć w zanadrzu listę pytań. Pomogą nam one poruszyć istotne kwestie i nie pozwolą o niczym zapomnieć. Niektóre z nich przedstawiamy poniżej, można do nich dopisać wszystkie inne, które nas nurtują i pomogą nam dokonać wyboru.

    • Ile wynosi tzw. talerzyk i co tak naprawdę obejmuje jego cena?
    • Ile wynosi zaliczka i w jakim terminie powinna zostać zapłacona?
    • Czy za osoby, które nie są gośćmi, ale będą obecne na weselu (fotograf, kamerzysta, orkiestra), musimy zapłacić pełną kwotę?
    • Czy w przypadku obecności dzieci na weselu, są stosowane jakieś ulgi?
    • Co w przypadku, kiedy któryś z gości się nie pojawi? Czy musimy zapłacić za niego pełną kwotę?
    • Czy tort jest wliczony w cenę przyjęcia?
    • Czy alkohol jest wliczony w cenę przyjęcia?
    • Czy można nabyć alkohol poza lokalem i czy wiąże się z tym jakaś dodatkową opłatą?
    • Ilu kelnerów będzie obsługiwać przyjęcie?
    • Czy parking dla gości jest dodatkowo płatny?
    • Czy na sali jest oświetlenie i nagłośnienie, czy trzeba je załatwiać we własnym zakresie?
    • O której godzinie musimy opuścić salę? Czy jest możliwe przedłużenie tego terminu o kilka godzin? Jeśli tak, to ja będzie to rozliczane?

Hotel na Błoniach ma w swojej ofercie cztery sale do wynajęcia na potrzeby weselnego przyjęcia. Są to: Sala Balowa, Sala Zielona, Sala Restauracyjna oraz Sala Bursztynowa. Największa z nich może pomieścić nawet 300 osób, najmniejsza jest przeznaczona na kameralne wesele do 30 osób. Hotel oferuje również różnorakie promocje weselne, aby wyjść naprzeciw swoim klientem. Zapraszamy do kontaktu z naszym managerem w celu uzyskania niezbędnych informacji.

    Źródło zdjęć: Hotel na Błoniach