Ślubny savoir – vivre cz. II

Wesele jedno z tych dni w życiu na myśl których przyspiesza nasz oddech. Jednak nadmiar rzeczy o których trzeba pamiętać przyprawia Parę Młodą o zawrót głowy. Aby uniknąć niespodzianek i obniżyć stres związany z przygotowaniem warto zacząć przygotowania już 12miesięcy przed weselem. Jak w tym wszystkim uniknąć gaf i wpadek? Prezentujemy weselny savoir – vivre dla Państwa młodych, rodziców i świadków, zasady dla gości prezentowaliśmy we wcześniejszej części – tutaj!

SAVOIR-VIVRE PARY MŁODEJ I RODZICÓW

Zasady dobrego wychowania powinny obowiązywać już na początku organizacji wesela. Nie jest to łatwe zadanie, szczególnie, że obie rodziny nie znają się dobrze, a muszą podejmować wspólnie decyzje. Problemy zaczynają się tam, gdzie rodziny przyszłych małżonków mają inną sytuację finansową, inne tradycje lub są mniej lub bardziej liczne! Wszystkie czynniki należy wziąć pod uwagę, przedyskutować i zawsze wybrać kompromis – pamiętając jednak, że decydujący głos w sprawię należy do Pary Młodej.

Kolejną rzeczą jest planowanie budżetu. Często jest to kwestia sporna, ponieważ rzadko kiedy zdarza się, że sytuacja finansowa obu rodzin jest taka sama. Należy przyjąć zasadę, że cała uroczystość powinna odpowiadać możliwościom finansowym obu stron, ale nie można dopuścić do sytuacji w której któraś ze stron będzie musiała zadłużyć się by zorganizować przyjęcie!

Warto jednak zaznaczyć, że to pewnego rodzaju obowiązujący dawniej podział, dziś coraz rzadziej funkcjonujący. Wynikający z tego, że narzeczeni coraz później decydują się na zawieranie związku małżeńskiego i w konsekwencji płacą za ślub i wesele z własnej kieszeni. Co więcej, podział kosztów może wyglądać zupełnie inaczej, wszystko zależy od tego, jak rozdzielą je między sobą poszczególne strony. Możliwy jest np. podział kosztów ze względu na liczbę gości zaproszonych po każdej stronie. Pamiętajcie, że najprostsze rozwiązania w finansach są najlepsze.

WYBÓR ŚWIADKÓW

Jest to bardzo ważną kwestią. Powinniśmy zapytać o zgodę na podjęcie się obowiązków świadka co najmniej kilka miesięcy przed weselem. Nie wypada tego robić przy byle jak. Najlepiej zaprosić wybrane osoby na obiad i przedyskutować wybór. Świadkowie są osobami, które w bardzo dużym stopniu pomagają Młodej Parze w trakcie trwania uroczystości, dlatego miejmy pretensji jeśli nie zgodzą się na taką odpowiedzialność. Świadkowanie to nie tylko przywilej.

JAK ZAPRASZAĆ GOŚCI?

Goście weselni powinni otrzymać zaproszenia dwa miesiące przed ślubem. Wcześniej można poinformować telefonicznie o planowanej uroczystości, aby mogli zaplanować sobie urlop w pracy. Najlepiej gości zapraszać osobiście podczas umówionej wizyty. Na takim spotkaniu powinni być obydwoje narzeczeni. W przypadku rodziny mieszkającej daleko, należy wysłać zaproszenie pocztą. Pamiętaj, ze kultura wymaga zapewnienie noclegu gościom przyjeżdżającym z daleka. Jeśli Młodej Pary nie stać na taki wydatek, należy powiedzieć o tym przy okazji zaproszenia. Niedopuszczalne jest, aby goście dowiedzieli się o takiej sytuacji dopiero na ślubie.

TRANSPORT WESELNY

Oprócz noclegu należy również zadbać o transport dla gości. Zazwyczaj Młoda Para zatrudnia kierowcę, który jest odpowiedzialny za odwożenie gości, jeśli jednak taki wydatek nie wchodzi w grę, również należy o tym wcześniej powiadomić weselników. Transport najlepiej zacząć organizować wówczas, gdy posiadamy już pełną listę gości. Pan Młody przyjeżdża do przyszłej żony wraz z rodzicami. Tam następuje błogosławieństwo, w którego czasie powinni być (o ile to możliwe) obecni rodzice z obu stron. Para Młoda do Kościoła, jak i na salę weselną, wchodzą jako ostatni.

USADZANIE GOŚCI

Jak zadbać o usadzenie gości by uniknąć kłótni i sporów? Najlepszym sposobem są winietki z imionami gości. Układanie gości powinno odbywać się zgodnie z rangą, pokrewieństwem i wiekiem. Pamiętaj, że nie należy usadzać obok siebie osób skłóconych.

TOASTY

Pierwszy toast jest wnoszony przez ojca Pani Młodej, drugi przez ojca Pana Młodego. Trzeci może wznieść bliska osoba Pary Młodej (np. świadek). Kolejność tańców również nie może być przypadkowa. Pierwszy taniec zawsze należy do Młodej Pary. Potem kolejno Państwo Młodzi tańczą z ojcem, matką, świadkami oraz z teściami. W czasie przyjęcia weselnego Młoda Para powinna porozmawiać z każdym z gości, tak aby nikt nie poczuł się odrzucony. Pamiętajcie też by monitorować wypity przez siebie alkohol – to Wy musicie czuwać nad weselem!

A CO ZE SAVOIR – VIVRE’M DLA ŚWIADKÓW?

Tak jak już wcześniej wspomniano, świadkowanie to nie tylko zaszczyt, ale również i obowiązek. Z reguły przyjęło się, że świadkami jest mężczyzna i kobieta.

Do ich wspólnych obowiązków należy:

 
  • obecność przy błogosławieństwie
  • zajęcie miejsca w Kościele za Parą Młodą – kobieta po prawej stronie, mężczyzna po lewej
  • zatroszczenie się o dotarcie gości na miejsce wesela oraz rozmieszczanie ich przy stołach
  • pomoc w odbieraniu prezentów – przyjęło się, że świadkowa odbiera od Pani Młodej kwiaty, a świadek odbiera od Pana Młodego koperty lub prezenty.
 

DO OBOWIĄZKÓW ŚWIADKA NALEŻY:

 
  • organizacja wieczoru kawalerskiego,
  • odbiór Państwa Młodych (świadek przyjeżdża po Pana Młodego, potem po świadkową, a następnie jadą wspólnie po Panią Młodą),
  • zatroszczenie się o obrączki,
  • pilnowanie, by nie zabrakło alkoholu i napojów oraz czuwanie nad tym, by wesele przebiegało zgodnie z planem.
 

DO OBOWIĄZKÓW ŚWIADKOWEJ NALEŻY:

 
  • organizacja wieczoru panieńskiego,
  • zadbanie o drobiazgi potrzebne Pannie Młodej (chusteczki, kosmetyczka itp.),
  • pomoc w ubieraniu sukni ślubnej i welonu.
Znalezione obrazy dla zapytania wedding

Warto zapoznać się z zasadami savoir-vivre’u w przypadku, kiedy wybieramy się na wesele lub je organizujemy. Nieważne, czy to nasz ślub, czy bliskiej nam osoby – każde wesele jest wielkim wydarzeniem i każde powinno traktować się poważnie. Pomogą nam w tym zasady savoir-vivre’u, dzięki czemu nie popełnimy gafy i nie popsujemy nikomu tak ważnej uroczystości.

Jeśli zaczynasz planować ślub, sprawdź ofertę weselną Hotelu na Błoniach lub skontaktuj się z naszym managerem.

Źródło zdjęć: wikipedia, sitebuilderreport.com.