Organizacja ślubu i wesela – od czego zacząć?

Romantyczne zaręczyny macie już za sobą, pora zmierzyć się z wyzwaniami, jakie stawia organizacja ślubu oraz wesela. Choć w czasach dzieciństwa kojarzyło się to przede wszystkim z dobrą zabawą oraz bajkowymi strojami, w dorosłym życiu trzeba ustalić budżet, zarezerwować salę oraz termin w kościele lub USC, a także zamówić orkiestrę i fotografa. Jak się do tego zabrać, by ze wszystkim zdążyć? Podpowiadamy!

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Od czego zacząć organizację wesela?
  • Czym kierować się przy wyborze sali weselnej?
  • Kiedy zarezerwować termin u fotografa i orkiestry?
  • Kiedy wybrać suknię ślubną i garnitur?

TL;DR

Choć przyjęcie weselne jest spełnieniem marzeń wielu osób oraz najważniejszym dniem w życiu, jego organizacja pochłania mnóstwo czasu i energii. Od czego zacząć? Najlepiej od rezerwacji sali weselnej. Następnie należy do niej dopasować termin w kościele lub USC. Szybko trzeba również zarezerwować fotografa oraz zespół muzyczny. Wybór sukni ślubnej oraz garnituru można nieco odstawić w czasie, lepiej  jednak nie zostawiać tego na ostatnią chwilę – mogą być potrzebne poprawki, dlatego Panna Młoda powinna rok przed planowanym przyjęciem zacząć się rozglądać za odpowiednim modelem. Pan Młodym ma trochę więcej czasu – może kupić garnitur 4-5 miesięcy przed weselem.

Zdążyć na czas, czyli kilka słów o rezerwacji terminów

Większość Młodych Par przygotowania do ślubu zaczyna od zarezerwowania sali. To rozsądne podejście – lokale mają zazwyczaj zrobione rezerwacje nawet 2-3 lata naprzód. Choć wydaje się nieprawdopodobne, warto mieć to na uwadze. Im popularniejszy i lepszy lokal, tym dłużej trzeba czekać na wolny termin. Dlatego najpierw powinniście udać się na spotkanie z właścicielem sali i zapytać, jakie są możliwości. Jeśli dojdziecie do porozumienia, jedną kwestię macie już załatwioną.

To jednak nie koniec. Termin rezerwacji sali musi pokrywać się z tym, który zostanie wyznaczony w parafii, gdzie bierzecie ślub lub w USC. O ile zrobicie to z dwuletnim wyprzedzeniem, nie powinno być problemu, jednak zdarzają się Pary Młode, które z tym zwlekają. I wtedy zaczynają się schody, ponieważ czasem nie da się zgrać obu terminów. Trzeba wtedy ustalić nową datę, co nie jest łatwym zadaniem i może wiązać się z dodatkowymi kosztami.

Nie myślcie, że to koniec. Młode Pary często zaznaczają, że nie tylko wynajem sali sprawia wiele kłopotów, ale również znalezienie wolnego fotografa oraz orkiestry. Często trzeba iść na kompromis – jeśli koniecznie chcecie zorganizować przyjęcie w wymarzonej sali, może zdarzyć się, że będziecie zmuszeni zrezygnować ze swojej ulubionej kapeli. Musicie liczyć się z tym, że organizowane wesele to wyścig z czasem, dlatego nie zostawiajcie na później rzeczy, które możecie załatwić od razu, a od których zależy powodzenie Waszego przyjęcia.

Wybór sali – kluczowe kryteria

Choć rezerwacja terminu sali to rzecz, od której powinniście zacząć, ten wybór należy dobrze przemyśleć. Niektóre Młode Pary, którym nie uda się dostać wolnego terminu w wymarzonym lokalu, decydują się szybko wynająć inną salę, nie sprawdzając przed tym istotnych rzeczy. Na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę, wybierając salę weselną?

Przede wszystkim powinna ona być na tyle duża, aby pomieścić wszystkich zaproszonych gości oraz obsługę, a jednocześnie zapewnić odpowiednią przestrzeń. Tańczenie i zabawa w lokalu, w którym wszyscy są poupychani, jak sardynki w puszce, nie jest niczym przyjemnym. Zwróćcie uwagę, że już na tym etapie powinniście mieć ustaloną listę gości, inaczej może się okazać, że wynajęliście za małą lub za dużą salę. Oba rozwiązania są niekorzystne – zbyt małe pomieszczenie spowoduje, że goście będą czuli się niekomfortowo, z kolei zbyt duże będzie źle wyglądać na zdjęciach, a dodatkowo spotęguje wrażenie, że zaproszeni źle się bawią.

Istotną kwestią jest również, w jakim stylu jest utrzymany lokal. Jeśli planujecie przyjęcie rustykalne, przepych i nowoczesne wnętrze zupełnie się rozminie z Waszą koncepcją. I na odwrót – jeśli planujecie wesele glamour, zapomnijcie o drewnianym, przytulnym wnętrzu, a poszukajcie sali balowej. Wszystkie dekoracje muszą być spójne nie tylko z wnętrzem, ale również z Waszymi strojami, dlatego musicie bardzo dokładnie przemyśleć swój wybór.

Oczywiście, musicie przedyskutować z właścicielem cenę wynajmu. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest podawanie kosztu talerzyka, czyli ceny za jedną osobę. Ustalcie również menu – z reguły lokale mają przygotowanych kilka propozycji i to od Was zależy, na którą się zdecydujecie. Możecie wprowadzać swoje poprawki, modyfikując ofertę.

Pamiętajcie również, że lokalizacja sali ma ogromne znaczenie. Nie wybierajcie lokalu, który jest oddalony o 100 km od miejsca, w którym zawieracie ślub. Zanim dotrzecie na salę, będziecie nieziemsko zmęczeni, głodni i w złym nastroju.

Uwiecznić chwilę, czyli wybór fotografa i orkiestry

Równie ważne jest wybranie odpowiedniej oprawy muzycznej. To ona uświetni przyjęcie, pozwalając gościom dobrze się bawić oraz zapamiętać ten dzień na długo. Jednak  kapele cieszące się popularnością również trzeba zarezerwować ze sporym wyprzedzeniem. Dlatego nie czekajcie i zróbcie to jak najszybciej. Jeśli decydujecie się na zespół, którego do tej pory nie znaliście, popytajcie znajomych czy mieli okazję ich słuchać na żywo. Możecie również poprosić zespół o dostępne nagrania do przesłuchania lub zapytać, czy będzie możliwość zobaczenia ich na żywo.

Na dobrego fotografa również trzeba poczekać. Tu jest znacznie łatwiej, niż w przypadku orkiestry – portfolio jest zazwyczaj dostępne na stronie internetowej. Zanim jednak podpiszecie umowę, ustalcie, kiedy chcecie mieć wykonaną sesję zdjęciową – w dniu ślubu czy w innym terminie. To ważne, ponieważ pozwoli zarówno Wam, jak i fotografowi zaoszczędzić czas oraz nerwy.

Suknia ślubna i garnitur – kiedy zacząć się rozglądać?

Zdecydowanie Panny Młode największą radość mają z wyboru sukni ślubnej. Lepiej jednak nie dać się zwariować – jeśli wesele planujecie dopiero za 2 lata, w zupełności wystarczy, jeśli Pani Młoda zamówi suknię z rocznym wyprzedzeniem. Należy wziąć pod uwagę, że sylwetka się zmienia, dlatego zawsze kilka tygodni przed przyjęciem wprowadza się ostatnie poprawki. W przypadku Pana Młodego jest trochę prościej – kupienie odpowiedniego garnituru jest mniej skomplikowane niż sukni ślubnej. Dlatego spokojnie można zacząć się za nim rozglądać 4-5 miesięcy wcześniej.

Organizacja ślubu to przedsięwzięcie, które wymaga naprawdę wiele czasu. Aby wszystko poszło zgodnie z planem, musicie przedyskutować najważniejsze kwestie, a potem szybko załatwić wszelkie formalności. Ślub to najpiękniejszy dzień w życiu, dlatego koniecznie zadbajcie o to, by wszystko się udało.

Jeśli planujecie wesele w okolicach Bielska-Białej, zapraszamy do zapoznania się z ofertę Hotelu na Błoniach. Posiadamy 4 sale o różnej wielkości i wystroju – sami zdecydujcie, która z nich odpowiada Waszym potrzebom w 100%. Serdecznie zapraszamy do kontaktu.

Sprawdź także:

Jak wybrać termin i lokalizację sesji plenerowej?

Formalności przed ślubem – o czym należy pamiętać?

4 rzeczy, o których musicie pamiętać, organizując wesele latem w Bielsku-Białej

Źródło zdjęć: pexels.com